پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250760
ذخاير انقلاب تمام‌قد پاي صندوق‌هاي راي حاضر مي‌شوند/ شوراي عشايري و روستا؛ نماد تقويت ارتباط مردم با حاکميت
تاریخ انتشار : 1400/03/02 10:27:37
نمایش : 1487
نقش عشاير در برهه‌هاي تاريخ بي‌بديل بوده و اوج آن در پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي نمايان است؛ حال در تثبيت انقلاب، انتخابات يکي از عرصه‌هاي مهم براي حفظ استقلال کشور است و عشاير با حضور حداکثري در انتخابات، همچون نياکانشان به حفظ و استقلال کشور کمک مي‌کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شيرازه، عشاير در کشور ايران سبقه تاريخي دارد و يکي از اقشار مهم در عرصه هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، گردشگري و... هستند؛ براساس نتايج مطالعات سازمان برنامه و بودجه وقت در سال ۱۳۶۹، عشاير کوچنده کشور در حدود ۶۰ درصد از عرصه سرزميني کشور داراي قلمرو هستند.
 
درحال حاضر نيز زندگي عشايري مبتني بر کوچ در بخش زيادي از مناطق و استان هاي کشور جريان دارد؛ به طوري که بر اساس نتايج سومين سرشماري اجتماعي – اقتصادي عشاير کوچنده (سال ۱۳۸۷)، تعداد ۱,۱۸۶,۳۹۸ نفر جمعيت عشايري در قالب ۲۱۲,۷۷۲ خانوار، ۱۰۴ ايل و ۵۵۲ طايفه مستقل و ۱۹۸۴۰  کوچکترين رده ايلي در ۳۰ استان کشور استقرار دارند.
 
با وجود اينکه درحال حاضر جمعيت عشاير کوچنده حدود ۱.۷ درصد جمعيت کشور را به خود اختصاص مي دهد اما عشاير با توليد حدود ۲۰ درصد از نيازهاي انواع پروتئين حيواني کشور، جزو مولدترين قشر از اقشار جامعه ايراني به شمار مي روند.
 
افزون بر آن، نقش و جايگاه اجتماعي – فرهنگي عشاير در رخدادهاي تاريخي و اجتماعي و فرهنگي کشور نيز داراي ارزش هاي فراوان است. براي نمونه مي توان به نقش تاريخي ممتاز عشاير مناطق مختلف در حفظ کيان کشور به ويژه در دوره هاي حملات مهاجمين و فترت بين تغييرات مکرر سلسله هاي حاکم و علي الخصوص رشادت هاي آنها در هشت سال دفاع مقدس و تقديم ده هزار شهيد اشاره کرد.
 
همچنين از لحاظ اجتماعي - فرهنگي و مطرح بودن عشاير به عنوان حاملان و حافظان فرهنگ و ارزش هاي اصيل ايراني – اسلامي نيز قابل توجه است.
 
تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، توجه چنداني به امر خدمات رساني به اين جامعه نمي شد، لذا در هنگام پيروزي انقلاب اسلامي، عشاير در محروميت مطلق به سر مي بردند؛ بر اساس بررسي هاي انجام شده، در مجموع شاخص هاي توسعه انساني، رفاهي، زير بنايي و ... (به غير از شاخص باسوادي که در حدود 12 درصد جمعيت ۶ ساله و بالاتر بوده است) ساير شاخص هاي اين جامعه بين ۰ تا ۱۰ درصد بوده است.
 
عشاير در عرصه هاي سياسي کشور همچون انتخابات همواره داراي نقش بي بديل بوده اند از اين رو براي پرداختن به اين موضوع و درک نقش "عشاير در انقلاب اسلامي و انتخابات" به گفتگو با برخي از شخصيت ها پرداخته ايم.
 
عشاير، خالق حماسه هاي بزرگ/ تقديم ده هزار شهيد در دوران دفاع مقدس
 
سرهنگ احمد سعيدي رئيس بسيج عشاير کشور در گفتگو با خبرنگار اين رسانه با اشاره به نقش عشاير در تمامي عرصه هاي جامعه گفت: عشاير از ديرباز تاکنون حتي قبل از انقلاب در مسائل سياسي جايگاه ويژه اي داشته اند و در نهضت انقلاب اسلامي داراي نقش بي بديلي هستند.
 
سعيدي معتقد است که در تثبيت و حفظ انقلاب اسلامي نيز عشاير با حضور در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل به دفاع از اسلام، انقلاب و ايران پرداختند که تقديم ۱۰ هزار شهيد گلگون کفن نشان از حقانيت اين موضوع دارد لذا در گذرگاه هاي تاريخي و هرجا که نياز بود عشاير با حداکثر توان حضور يافتند.
 
رئيس بسيج عشاير کشور در پايان سخنان خود انتخابات را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: عشاير در انتخابات گذشته با حضور پرشور خودشان از انقلاب حمايت کردند و در انتخابات پيش رو نيز با تمام قدرت به ميدان خواهند آمد.
 
عشاير؛ نماد اقتصاد مقاومتي/ استان فارس پرجمعيت ترين استان عشايري کشور
 
روح الله بهرامي مديرکل امور عشاير استان فارس در گفتگو با خبرنگار «شيرازه» گفت: استان فارس پرجمعيت ترين استان عشايري کشور است و ۱۲.۵ درصد عشاير سيار کشور در فارس سکنا دارند که اين جمعيت ۱۵۰ هزار نفر در ۶۷ درصد مرتع استان فارس مشغول فعاليت هستند.
 
وي افزود: ترکيب جمعيتي متفاوتي نظير ايل قشقايي، ايلات خمسه، ايل لر و ۸ طايفه مستقل در بين عشاير استان فارس وجود دارد و عمدتا به شغل دامداري مشغول هستند و ۳ ميليون دام را مديريت مي کنند.
 
بنابه عقيده بهرامي، عشاير داراي اقتصاد توليدي و نماد اقتصاد مقاومتي هستند و سالانه ۲۶۰ هزار تن انواع محصولات دامي، زراعي، باغي و... را توليد مي کنند و نقش بسيار مهمي در امنيت غذايي دارند.
 
مديرکل امور عشاير فارس با بيان اينکه توليد گوشت قرمز ازجمله مباحثي است که در امنيت غذايي اهميت دارد، اظهار داشت: عشاير ساليانه بيش از ۲۰ هزار تن گوشت قرمز در فارس توليد مي کنند که يک سوم گوشت استان است.
 
اين کارشناس امور عشاير تصريح کرد: جامعه عشايري کشور با حدود ۲۴۶ هزار خانوار عشايري معادل ۱.۲ ميليون نفر يکي از اقشار پر جمعيت کشور است و ساليانه نزديک به ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز را عشاير تامين و به بازار عرضه مي کنند.
 
 
توليد ۵۷ هزار مترمربع صنايع دستي توسط خانم هاي عشاير
 
بهرامي در تشريح نقش خانم ها در خانواده عشايري اظهار داشت: خانم هاي عشايري هم در کنار آقايان غالبا به شغل توليد صنايع دستي از جمله گليم، قالي، جاجيم و گبه مشغول هستند و سالانه بيش از ۵۷ هزار متر مربع انواع صنايع دستي را توليد مي‌کنند.
 
وي حوزه ايثار و شهادت در جامعه عشايري را مورد توجه قرار داد و بيان کرد: تقديم ۲۰ هزار شهيد گلگون کفن به انقلاب اسلامي نشان مي دهد که جامعه عشايري اين استان همواره ولايت مدار و در راه دفاع از کيان کشور در صحنه هاي مختلف اجتماعي حضور داشته اند؛ ۲۰ درصد شهداي عشاير کشور مربوط به استان فارس است.
 
اين مقام مسئول معتقد است که مقايسه جمعيتي عشاير با تعداد شهدايي که تقديم انقلاب کرده اند نشان از روحيه شهادت، ايثار و مقاومت دارد لذا عشاير به دليل دارا بودن شجاعت و روحيه از خودگذشتگي دائما در خط مقدم جبهه هاي نبرد عليه دشمنان اين آب و خاک بوده و هستند.
 
مديرکل امور عشاير استان فارس با بيان اينکه با نگاهي در دو سده گذشته مي توان نقش عشاير را در حماسه هاي مهم و سياسي کشور درک کرد، گفت: در نهضت مشروطه عشاير طلايه داران نهضت بودند به ويژه در فارس نقش آفريني داشته اند.
 
وي خاطرنشان کرد: در زمان پهلوي، سياست رضا خاني اسکان اجباري عشاير بود و چادر هاي عشايري را پاره مي کردند و حکومت شاهنشاهي با ايجاد شرايط سعي در تصرف مراتع عشايري داشت که با مقابله عشاير روبرو شد.
 
بهرامي حضور عشاير در نهضت ملي شدن نفت را يکي از عرصه هاي حضور موثر عشاير دانست و تاکيد کرد: در سال ۱۳۴۱ همراه با قيام فراگير امام خميني(ره) عشاير ما به نداي رهبر معظم انقلاب لبيک گفتند و با جان و دل پاي عهد خود ايستادند که شهداي عشاير سند اين حقيقت غير قابل انکار است.
 
 
اولين راهپيمايي مسلحانه توسط عشاير شکل گرفت
 
اين کارشناس امور عشاير ادامه داد: همزمان با شکل گيري نارضايتي عمومي عليه رژيم پهلوي، عشاير دوشادوش ملت با علمداري روحانيون و علما وارد عرصه مبارزات شدند؛ اولين راه پيمايي مسلحانه توسط عشاير شکل گرفت و يکي از بزرگترين مرکز ساواک در شهرستان فيروزآباد به دست انقلابيون عشاير فتح شد.
 
به گفته روح الله بهرامي، بلافاصله بعد از پيروزي انقلاب اسلامي عشاير همگام با ساير اقشار جامعه از ولايت فقيه اطاعت کردند و همزمان با آغاز دفاع مقدس عشاير با تشکيل گروهان ها و گردان هاي مختلف در مناطق عملياتي جنوب و غرب حضور پيدا کردند.
 
مديرکل امور عشاير فارس اضافه کرد: مي توان دريافت که عشاير در دفاع از آرمان هاي انقلاب اسلامي جز پيشرو ها بوده اند و به همين شکل تا کنون با گذشت بيش از ۴۰ سال از پيروزي انقلاب با حضور در صحنه هاي مختلف نظير انتخابات، راهپيمايي ها و ... از آرمان ها و انقلاب دفاع کردند.
 
وي با بيان اينکه عشاير ميراث دار فرهنگ کهن ايراني و اسلامي هستند، بيان داشت: زبان و گويش، لباس، آيين ها و سنت هاي مختلف همه نشان از اين دارد که عشاير ما ميراث دار فرهنگ هستند و براي تقويت آن تلاش مي کنند؛ تعداد کثيري از علماي بزرگ اسلام از عشاير بوده اند و اکنون در بيشتر مسئوليت هاي مهم دولتي، لشکري و ... نظام جمهوري اسلامي عشاير در حال نقش آفريني هستند.
 
 
هر خانواده عشايري يک پايگاه فرهنگي و اجتماعي
 
بهرامي با اشاره به اينکه جامعه عشايري چون هميشه در کوچ و حرکت هستند، مشارکت در اين جامعه وجود دارد، اظهار داشت: اعضاي خانواده از خردسال تا بزرگسالي در فعاليت هاي مختلف کمک مي کنند؛ بازنشستگي و سستي در بين عشاير جايي ندارد و همه از صبح تا شب به انجام فعاليت مشغول هستند.
 
اين مقام مسئول ادامه داد: هر خانواده عشايري خودش يک پايگاه فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و پدافند غير عامل هستند؛ در ۱۲۰۰۰ نقطه استان فارس عشاير حضور دارند که در موضوع پدافند غير عامل حائز اهميت هستند چرااينکه به دليل وجود در صورت رخ دادن حادثه اي عشاير در صف اول مي توانند ايفا نقش کنند.
 
مديرکل امور عشاير فارس با بيان اينکه در جامعه ما حضور اقشار مختلف در تصميم سازي ها يکي از موضوعات با اهميت است گفت: مکانيزم تصميم گيري و تصميم سازي در قالب انتخابات شکل مي گيرد؛ ايجاد شورا هاي عشايري و روستا اين نماد را تقويت مي کند لذا پلي بين مردم و حاکميت است.
قبل از انقلاب عشاير مانع توسعه تلقي مي شدند
 
به عقيده بهرامي، قبل از انقلاب عشاير مانع توسعه تلقي مي شدند اما با پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي شرايط دگرگون شد و مردم صاحب اصلي کشور شدند لذا با شرکت در انتخابات و با انتخاب يک کانديدا اصلح و کارآمد در تصميم سازي هاي کلان مشارکت دارند.
 
کارشاس امور عشاير با اشاره به حضور عشاير در تمامي انتخابات ها گفت: عشاير نيز با حضور پرشور در پاي صندوق هاي راي هميشه نشان داده اند که پاي عهد خود با امام خميني(ره) هستند و با راي دادن خود همچون گذشته به دفاع از کشور مي پردازند؛ هرچقدر مردم ما بتوانند افراد سالم، اصلح و پاکدست را انتخاب کنند شاهد تصميم گيري بهتر و رشد خواهيم بود.
 
وي در پايان سخنان خود از عشاير دعوت کرد تا انتخابات با حضورشان حماسه اي ديگر خلق کنند و خاري در چشم دشمنان باشند.
 
نماد ايستادگي و شجاعت عشاير هستند
 
رسول رحمتي يکي از عشاير ايل قشقايي طايفه کشکولي کوچک در گفتگو با خبرنگار اين رسانه در تشريح نقش عشاير در جامعه گفت: وقتي صحبت از عشاير و عشيره در ميان است، در ذهن همگان سخت کوشي، شجاعت، ايستادگي، تلاش و کوشش، استکبار ستيزي، اقتصاد مقاومتي و... تداعي مي شود.
 
وي افزود؛ براي هرکدام از اين موضوعات ساعت ها و صفحه ها ميشود صحبت کرد و مطالب نوشت چرا که عشاير قشري زحمتکش و توليد کننده مي باشد و از گذشته تا کنون همواره مدافع ميهن و دفاع کننده از خاک و کيان خود بودند اند؛ نقطه قابل توجه اين اقدامات انها با تاسي و تبعيت از روحانيون مذهبي و ديني بود که در زير انها همواره به دفاع مي پرداختند و تنها قومي مي باشند که صدرصد شيعه بوده و هستند.
 
رحمتي بابيان اينکه در پيروزي انقلاب نيز همواره دوشا دوش مردم جامعه بوده و تا جاييکه قبل از انقلاب نيز جزء اقشاري بودن که برعليه رضاخان و محمدرضا شاه قيام هاي داشتند گفت: عشاير همواره در مقابل ظلم ايستادگي کردند و در پيروزي انقلاب نيز شهداي بسياري را تقديم کردند.
 
وي تصريح کرد: اولين شهيده زن انقلاب که بعنوان شهيده شاخص ملي و استاني نيز شناخته شد شهيد نسرين بيگلري مي باشد و در دفاع مقدس نيز عشاير با تقديم بيش از ۳هزار شهيد جزء اقشار تاثيرگذار در دوران باشکوه دفاع مقدس بودند که نمونه بارز آن تقديم ۹۲ شهيد دانش اموز دبيرستان عشايري شهيد بهشتي شيراز است.
 
اين عضو از جامعه بزرگ عشاير معتقد است که رزمندگان عشاير از فرماندهان و رزمندگان شجاع و دلير در عمليات ها و نبردها با دشمن بعثي بوده است که در کلام بسياري از فرماندهان ارشد نيروهاي مسلح بيان شده است نمونه بارز اين رزمندگان و فرماندهان شهيد مرتضي جاويدي که تنها رزمنده اي است که امام در مقابلش برخواستند و پيشانيش را بوسيد.
 
شرکت در انتخابات واجب است
 
وي در پاسخ به اين سوال که شرکت در انتخابات چه تاثيري در جامعه دارد؟ گفت: به نظر من شرکت در انتخابات واجب است چرا که ما در سرنوشت اينده خود، فرزندان و همچنين آينده انقلاب خود تصميم گيري ميکنيم و اين يک وظيفه شرعي است که بايد به آن بپردازيم و در انتخابات نه تنها شرکت کنيم بلکه در جهت آگاه سازي خود و اطرافيانمان نيز بايد تلاش کنيم تا شخصي را به عنوان رييس جمهور برگزينيم که داراي شرايط هدايت و بالندگي انقلاب اسلامي در جهان پر هياهوي کنوني داشته باشد. در مقابل دشمنان اسلام و انقلاب نيز بعنوان ايستادگي لازم داشته باشه و در يک کلام در تراز انقلاب اسلامي همچون شهيد رجايي باشند.
رحمتي با اشاره به اينکه شرکت در انتخابات مصداق ايستادگي در مقابل دشمنان است، خاطرنشان کرد: همه دشمنان ما چشمانشان به انتخابات هاي ما بوده و است لذا در هر انتخابات که با مشارکت بالا مردم حضور داشته و انتخاب درست داشتند دشمنان کوتاه آمده اند و در مقابل انقلاب اسلامي مايوس و نااميده شدند.
 
 
عشاير شرکت در انتخابات را حق خود مي دانند
 
وي درخصوص شرکت جامعه عشايري در انتخابات گفت: عشاير هميشه و در همه حال پشتيبان انقلاب اسلامي بوده و هستند لذا در انتخابات اين دوره همه مشارکت حداکثري خواهند داشت و اين را حق خود مي دانند و بايد در نظر داشته باشيم که عشاير هميشه در سخترين شرايط بيشترين نقش آفريني را در جهت دفاع از انقلاب اسلامي در جبهه هاي مختلف را داشته و خواهد داشت و همانطور رهبر معظم انقلاب فرمودند عشاير ذخاير انقلابند اين جمله رهبري گوياي همه چيز در خصوص عشاير است.
 
عشاير قطعا با شرکت در انتخابات در سرنوشت کشور سهيم مي شوند
 
کامران محمدي از عشاير طايفه شش بلوکي در گفتگو با اين رسانه گفت: در زمان حياتي و مهم کشور عشاير وارد عرصه شدند؛ عشاير سر افراز قطعا در سرنوشت کشور خودش سهيم خواهد شد و در انتخابات شرکت خواهد کرد.
 
وي افزود: مگر مي شود گفت عشايري که در تمامي دوران ها حامي و محافظ ارزش هاي انقلاب بي تفاوت باشند لذا عشاير نيز همانند ديگر اقشار جامعه در انتخابات شرکت خواهند کرد.
 
محمدي معتقد است که حضور ما در انتخابات يعني لبيک به نداي رهبر معظم انقلاب و آگاهانه شرکت کنيم. اگر در انتخابات حضور نيابيم و راي ندهيم قطعا دشمنان خيال هاي واهي خواهند داشت؛ اگر آينده نظام، انقلاب و کشور براي هر ايراني مهم است بايد در انتخابات آگاهانه و با بصيرت شرکت کند و کانديدا اصلح را برگزيند.
 
 
عشاير در تمامي عرصه هاي مختلف داراي نقش و اهميت هستند و با مشارکت پرشور عشاير در انتخابات آن هم با وجود تمامي سختي ها و مشکلات کوچ، جابجايي و... مي توان دريافت که انتخابات و حق راي يک نعمت است که مي توانيم با استفاده از راي دادن در تصميم گيري هاي کلان کشور دخيل باشيم.
 
نقش عشاير در تمامي برهه‌هاي تاريخ بي بديل بوده و اوج آن در پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي نمايان است حال در تثبيت انقلاب، انتخابات يکي از عرصه‌هاي مهم براي حفظ استقلال کشور است و عشاير با حضور حداکثري در انتخابات همچون نياکانشان به حفظ و استقلال کشور کمک مي کنند و مشتي محکم در دهان دشمنان مي‌زنند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html